עליה של 0.1% במדד חודש ספטמבר

אביתר בן-דוד מאקסלנס, מתייחס לפרסום מדד חודש ספטמבר אשר עלה ב-0.1%. אחד הסעיפים הבולטים – סעיף הדיור.

שינוי כיוון? "לראשונה מזה תקופה ארוכה מצליח להפתיע מדד המחירים לצרכן בחדות כלפי מעלה. הצגת שיעור השינוי גבוה משמעותית מהתחזיות. נשאלת השאלה - האם המדד הנוכחי מצליח להדליק נורת אזהרה המאותתת על חזרת האינפלציה למחוזותינו?! להערכתי, זה עדיין מוקדם לקבוע זאת". כך אומר אביתר בן-דוד, אנליסט מאקרו בחברת אקסלנס במחלקת המחקר והאסטרטגיה.

 

עוד מוסיף בן –דוד  כי "את הטון במדד ספטמבר, נתן סעיף הדיור - שכירויות. במחצית הראשונה של השנה התקשה סעיף לעלות, אך בשלושת החודשים האחרונים חוזר סעיף השכירות "להפציץ" ולהיות העוגן החיובי של מדד המחירים לצרכן. בספטמבר הצליחו להפתיע מחירי השכירות בעליה חדה כלפי מעלה ועלו ב - 0.4%, בניגוד לעונתיות המאפיינת את המחירים בתקופה זו של השנה ובנוסף לאחר שבשני החודשים הקודמים כבר עלו מחירי השכירויות במצטבר בכ - 1.5%.

עד לחודש יוני שיעור העלייה בסעיף הדיור היה מתון  - 0.4% בלבד, אך שלושת החודשים האחרונים שינו את התמונה, בבדיקה כוללת מעכשיו עלה סעיף הדיור ב – 2.3%".

 

לדבריו של בן-דוד, "מאז שביטל בג"ץ את חוק 'מס דירה שלישית' והחזיר אותו לדיון מחודש בוועדת הכספים, היה נראה ששיעור העלייה במחירי השכירות יתמתן מחדש ויושפע גם הוא מהקיפאון שמאפיין את שוק הדיור המקומי בחודשים האחרונים.

יחד עם זאת, כפי שנראה כרגע אפשר לתהות האם הקיפאון שמסתמן בשוק מגדיל דווקא את הביקוש להשכרה של דירות בקרב "היושבים על הגדר" ומביא שוב לעלייה במחירי השכירות בישראל.

לחלופין ניתן לתהות האם למרות ביטולו של חוק "מס דירה שלישית", הממשלה הצליחה ליצור תחושה שבסופו של דבר יעבור החוק בשנית את וועדת הכספים. מכאן שאם ישולבו "הישיבה על הגדר" והציפיות המחודשות לאישור החוק, יהיה קשה להתעלם מחזרה של תרחיש עלייה במחירי השכירויות אותו צפינו בתחילת השנה".

 

בן-דוד מעריך כי "על אף שמחירי השכירויות חזרו להוביל את "חלקו החיובי" של מדד המחירים והצליחו להפתיע בעלייה כלפי מעלה, באקסלנס מעריכים כי זה עדיין מוקדם לקבוע שהזינוק בסעיף הדיור - שכירות צפוי להימשך.

למרות העלייה הנאה במחירי השכירות בשלושת החודשים האחרונים, חודש ספטמבר היה היחיד מבין שלושתם בו העלייה לא תאמה לעונתיות הסעיף. לכן משתמע מכך שבהחלט ישנה אפשרות שנוכל לראות שינוי  שלילי להפתעה החיובית בחודשים הקרובים".

 

בן-דוד מסכם בדבריו כי "זה נכון שמחירי הדיור ממשיכים לעלות, אך לפחות כרגע ניתן להמשיך  בהערכה כי הקיפאון בשוק הדיור יהיה בעל ההשפעה גדולה ביותר על מחירי השוק, וככל שיימשך יותר זמן יקשה על מחירי השכירויות והדיור לחזור לפרוץ בצורה חדה כלפי מעלה".